Opera o dvou jednáních
Netradičně pojatá inscenace nabídne divákům intimní příběh nového hledání nešťastně ztracené lásky, svázané dobovými zvyklostmi a rituály. Opera Hubička je vnímavou výpovědí o nejintimnějších stránkách lidských vztahů, výpovědí velice tichou, neefektní, a přesto plnou skutečného citu a lidskosti. V příběhu akcentujeme spíše dramatičtější polohu, nechceme vyprávět ani anekdotou, ani ukazovat barvotiskový obrázek českého venkova, ale hrát plnokrevné hudebním divadlo. Soustřeďujeme se při tom na herce - zpěváka jednajícího v téměř prázdném symbolickém prostoru. Všichni účinkující jsou na scéně nepřetržitě přítomni, ačkoliv v určitých chvílích do děje přímo nezasahují. Hlavním úsilím je snaha o hereckou přesvědčivost směřující k fyzickému divadlu i maximální přiblížení prostoru diváků a herecké akce, čemuž je uzpůsobené i pro operu netypické rozestavění sedadel. V podání VCHOD zazní Smetanova Hubička v dramaturgické úpravě bez sboru a s klavírním doprovodem.
Po 3. června 2013 od 19:30
Út 4. června 2013 od 19:30
Čt 6. června 2013 od 19:30
Čt 30. ledna 2014 od 19:00
So 1. února 2014 od 19:00
Ne 2. února 2014 od 19:00
Plakát inscenace ke stáhnutí.
Pozvánka na inscenaci ke stáhnutí.
HUBIČKA | |
Námět | Karolina Světlá |
Libreto | Eliška Krásnohorská |
Hudba | Bedřich Smetana |
Dramaturgická úprava | Tomáš Studený |
Ema Mikešková | |
Osoby a obsazení | |
Vendulka | Lucie Kašpárková |
Lukáš | Lukáš Hacek |
Paloucký | Aleš Procházka |
Martinka | Radka Hudečková |
Aneta Petrasová | |
Tomeš | Roman Hoza |
Matouš | Aleš Janiga |
Barče | Marta Reichelová |
Realizační tým | |
Režie | Tomáš Studený |
Marek Mokoš | |
Scéna a kostýmy | Tomáš Pilař |
Dirigentka | Ema Mikešková |
Klavírní spolupráce | Kostiantyn Tyshko |
Richard Pohl | |
Produkce | Pavla Hrubšová |
Realizace kostýmů | Miroslava Matulová |
- - - - - ARCHIV - - - - -
aneb ZÁMĚNA ZAVAZADEL
jednoaktová burleska zpívaná v českém jazyce
Příležitost dělá zloděje je méně známou a u nás prakticky nehranou operou Gioacchina Rossiniho, jejíž libreto vzniklo na námět hry Náhodný snoubenec, aneb Příležitost dělá zloděje (Le prétendu par hazard, ou L’occasion fait le larron) význačného francouzského dramatika 19. stol. Eugèna Scribe. Děj svižné hudební komedie se po celou dobu točí kolem dohodnutých námluv, které nečekaně zkomplikuje náhodná záměna zavazadel, stejně jako vrtochy nevěsty.
příležitost dělá zloděje | |
předloha | Eugène Scribe | libreto | Luigi Prividali |
hudba | Gioacchino Rossini |
překlad a úprava | Tomáš Studený |
Osoby a obsazení | |
Klementina (milovnice nezkrotná) | Lucie Kašpárková |
Jana Krajčovičová | |
Eugenio (strýček dobrotivý) | Tomáš Studený |
Matyáš (milovník romantický) | Lukáš Hacek |
Matěj (rošťák roztomilý) | Roman Hoza |
Ernestina (milovnice melancholická) | Radka Hudečková |
Aneta Petrasová | |
Bonifác (sluha protřelý) | Aleš Procházka |
Kupido | Marek Mokoš |
Libor Stach | |
Realizační tým | |
Režie, návrh scény a kostýmů | Tomáš Studený |
Marek Mokoš | |
a kolektiv | |
Dirigentka | Ema Mikešková |
Klavírní spolupráce | Kostiantyn Tyshko |
Jana Nevoralová | |
Ondrej Olos | |
Produkce | Alžběta Lupíšková |
Pavla Hrubšová | |
Ondřej Daněk | |
Realizace kostýmů | Miroslava Matulová |
Operu jsme se rozhodli nastudovat v českém překladu Tomáše Studeného, jenž byl dokončen bezprostředně před nastudováním. Je poměrně volný a v mnoha detailech se odchyluje od originálu, např. některé několikrát dokola opakované verše, jak to někdy v operách bývá, jsou nahrazeny novým textem. Základní charakter a zápletka ale zůstává. V našem provedení pak ještě přibyla jedna mluvená role vzdorovitého Kupida, který je nechtěným strůjcem celé bláznivé komedie. Při nastudování využíváme členitosti prostoru atria FSS a snažíme se co nejvíce soustředit na herecké prostředky, přičemž trochu nestandardně pracujeme s recitativy, které jsme přiblížili mluvené řeči.
Plakát inscenace ke stáhnutí.
Pozvánka na inscenaci ke stáhnutí.
Návrh scény inscenace ke stáhnutí.
© 2012 Hudební fakulta JAMU