VCHOD


Bedřich Smetana: Hubička

Opera o dvou jednáních


Netradičně pojatá inscenace nabídne divákům intimní příběh nového hledání nešťastně ztracené lásky, svázané dobovými zvyklostmi a rituály. Opera Hubička je vnímavou výpovědí o nejintimnějších stránkách lidských vztahů, výpovědí velice tichou, neefektní, a přesto plnou skutečného citu a lidskosti. V příběhu akcentujeme spíše dramatičtější polohu, nechceme vyprávět ani anekdotou, ani ukazovat barvotiskový obrázek českého venkova, ale hrát plnokrevné hudebním divadlo. Soustřeďujeme se při tom na herce - zpěváka jednajícího v téměř prázdném symbolickém prostoru. Všichni účinkující jsou na scéně nepřetržitě přítomni, ačkoliv v určitých chvílích do děje přímo nezasahují. Hlavním úsilím je snaha o hereckou přesvědčivost směřující k fyzickému divadlu i maximální přiblížení prostoru diváků a herecké akce, čemuž je uzpůsobené i pro operu netypické rozestavění sedadel. V podání VCHOD zazní Smetanova Hubička v dramaturgické úpravě bez sboru a s klavírním doprovodem.

Představení v Divadle na Orlí

Po 3. června 2013 od 19:30

Út 4. června 2013 od 19:30

Čt 6. června 2013 od 19:30

Čt 30. ledna 2014 od 19:00

So 1. února 2014 od 19:00

Ne 2. února 2014 od 19:00


Plakát inscenace ke stáhnutí.

Pozvánka na inscenaci ke stáhnutí.


HUBIČKA
Námět Karolina Světlá
Libreto Eliška Krásnohorská
Hudba Bedřich Smetana
Dramaturgická úprava Tomáš Studený
  Ema Mikešková
  
Osoby a obsazení
Vendulka Lucie Kašpárková
Lukáš Lukáš Hacek
Paloucký Aleš Procházka
Martinka Radka Hudečková
  Aneta Petrasová
Tomeš Roman Hoza
Matouš Aleš Janiga
Barče Marta Reichelová
  
Realizační tým
Režie Tomáš Studený
  Marek Mokoš
Scéna a kostýmy Tomáš Pilař
Dirigentka Ema Mikešková
Klavírní spolupráce Kostiantyn Tyshko
  Richard Pohl
Produkce Pavla Hrubšová
Realizace kostýmů Miroslava Matulová



- - - - - ARCHIV - - - - -




PŘÍLEŽITOST DĚLÁ ZLODĚJE

aneb ZÁMĚNA ZAVAZADEL

jednoaktová burleska zpívaná v českém jazyce

Premiéra 26. 6. 2012


Příležitost dělá zloděje je méně známou a u nás prakticky nehranou operou Gioacchina Rossiniho, jejíž libreto vzniklo na námět hry Náhodný snoubenec, aneb Příležitost dělá zloděje (Le prétendu par hazard, ou L’occasion fait le larron) význačného francouzského dramatika 19. stol. Eugèna Scribe. Děj svižné hudební komedie se po celou dobu točí kolem dohodnutých námluv, které nečekaně zkomplikuje náhodná záměna zavazadel, stejně jako vrtochy nevěsty.


příležitost dělá zloděje
předloha Eugène Scribe
libreto Luigi Prividali
hudba Gioacchino Rossini
překlad a úprava Tomáš Studený
  
Osoby a obsazení
Klementina (milovnice nezkrotná) Lucie Kašpárková
  Jana Krajčovičová
Eugenio (strýček dobrotivý) Tomáš Studený
Matyáš (milovník romantický) Lukáš Hacek
Matěj (rošťák roztomilý) Roman Hoza
Ernestina (milovnice melancholická) Radka Hudečková
  Aneta Petrasová
Bonifác (sluha protřelý) Aleš Procházka
Kupido Marek Mokoš
  Libor Stach
  
Realizační tým
Režie, návrh scény a kostýmů Tomáš Studený
  Marek Mokoš
  a kolektiv
DirigentkaEma Mikešková
Klavírní spolupráce Kostiantyn Tyshko
  Jana Nevoralová
  Ondrej Olos
Produkce Alžběta Lupíšková
  Pavla Hrubšová
  Ondřej Daněk
Realizace kostýmů Miroslava Matulová


Operu jsme se rozhodli nastudovat v českém překladu Tomáše Studeného, jenž byl dokončen bezprostředně před nastudováním. Je poměrně volný a v mnoha detailech se odchyluje od originálu, např. některé několikrát dokola opakované verše, jak to někdy v operách bývá, jsou nahrazeny novým textem. Základní charakter a zápletka ale zůstává. V našem provedení pak ještě přibyla jedna mluvená role vzdorovitého Kupida, který je nechtěným strůjcem celé bláznivé komedie. Při nastudování využíváme členitosti prostoru atria FSS a snažíme se co nejvíce soustředit na herecké prostředky, přičemž trochu nestandardně pracujeme s recitativy, které jsme přiblížili mluvené řeči.

Plakát inscenace ke stáhnutí.

Pozvánka na inscenaci ke stáhnutí.

Návrh scény inscenace ke stáhnutí.



© 2012 Hudební fakulta JAMU